Gode tips mot ryggsmerter

Det er ganske vanlig at folk får vondt i ryggen etterhvert som de blir eldre. Til dels er dette en av ulempene av å ha ryggrad, og samtidig å stå på to ben. Det er et evolusjonært vedheng, med en ryggrad som egentlig ble utviklet for å bevege seg på download-49alle fire, men ikke for å sitte på en stol, i en krøket stilling over en PC, eller i en stol foran TVen.

Dertil kommer det også at vi ikke lenger holder muskulaturen ved like. Vår moderne livsstil gir oss ikke nok trening, og de musklene som skal holde ryggen på plass, blir slappe og gir etter. Dette gjelder spesielt for folk som sitter mye. Både kontorister og trailersjåfører er i faresonen. Men også folk som er i bevegelse, men som gjerne må løfte tungt, som sykepleiere, bønder og byggearbeidere, kan utvikle slitasjeskader.

Forebyggende øvelser og kunsten å lege seg selv

Det finnes en del forebyggende tiltak som kan fjerne potensialet for ryggsmerter. Det første er at man holder seg i form. Spesielt om man har en jobb hvor man sitter mye. Det enkleste man kan gjøre er å gå tur med jevne mellomrom. Gjerne en halvtime hver dag, eller mer. Om man må løfte tungt er det lurt å bøye knærne, og dermed la bena ta den største belastningen av løftet.

Yoga, svømming og skogsturer

Om man først har smerter er det lurt å prøve seg frem, for å gjenoppbygge muskulaturen. Man må finne en øvelse som man er i stand til å gjennomføre, og man bør være rimelig sikker på at ting ikke blir verre av det man driver med. For noen kan det hjelpe med en joggetur, som løsner ryggen, og som bygger muskler. Yoga gjør det samme, og det er en sosial og god form for trening. Regelmessig svømming er også et godt tiltak, som belaster ryggen på riktig vis.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *